De eerste drie weken in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Anne Winkelmolen - WaarBenJij.nu De eerste drie weken in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Anne Winkelmolen - WaarBenJij.nu

De eerste drie weken in Rome

Blijf op de hoogte en volg Anne

24 Februari 2015 | Italië, Rome

Ciao ragazzi!

Inmiddels is het al bijna drie weken geleden dat ik naar Rome ben verhuisd en is het tijd om jullie op de hoogte te brengen (en te houden) van het studentenleven hier en wat ik de afgelopen tijd uitgespookt heb!

Op woensdag 4 februari was het tijd om de laatste spullen bij elkaar te zoeken en om afscheid te nemen van familie, vrienden en natuurlijk Witje. Papa, mama en Loes hebben me naar Eindhoven gebracht, waar Eefke en Laukje al op ons aan het wachten waren. Afscheid nemen was minder zwaar dan verwacht (no offense) en na een korte vlucht was ik al in Rome. Mijn kamer met eigen badkamer is ontzettend fijn! De locatie van het appartement is ook erg goed: de bus naar de universiteit stopt om de hoek, de metro is nog geen twee minuten lopen en de supermarkt is ook vlakbij. Ik woon samen met twee jongens, eentje uit Frankrijk en eentje uit Brazilië. Laat ik het zo zeggen: ik ben blij dat ik mijn eigen badkamer heb.

De eerste paar dagen was het helaas erg slecht weer en ik heb vooral een beetje in de omgeving rondgekeken. Op vrijdag heeft Paolo (mijn buddy via de universiteit) me rondgeleid in Rome en ik heb onder andere het Forum Romanum, het monument van Vittorio Emanuele en het Colosseum gezien. Voordat ik hier ben gaan wonen, was ik nog nooit in Rome geweest. Ik zag alles dus voor het eerst en Rome is echt een prachtige stad. Na (bijna) drie weken heb ik nog lang niet alles gezien, maar ik heb gelukkig nog even om de stad helemaal te ontdekken. Op zondag ben ik met een Nederlandse jongen, Ruben, naar Villa Borghese, de Sint Pieter en Castel Sant'Angelo geweest. We hebben veel gezien die dag en het was ook nog eens erg gezellig! De week daarna was er op dinsdag een borrel van ESN Luiss (Erasmus Student Network, Luiss is de naam van mijn universiteit). Daar heb ik veel leuke mensen leren kennen en we zijn na de borrel met een groep Nederlanders naar een club geweest. Het eerste wat je hier te horen krijgt als je vertelt dat je Nederlands bent, is: Yeah, there are so many Dutchies here! Wat ook waar is.

Twee dagen later, op donderdag, was de introductiedag van de universiteit. Tijdens deze dag heb ik alle nodige informatie over de universiteit ontvangen en een rondleiding over de campus gekregen. De campus is erg mooi, vooral het terras en alle plekken waar je buiten kunt zitten. Eten is voor exchange studenten erg goedkoop: €2 voor lunch en €3,20 voor avondeten. So far, so good!

Eén dag later, op vrijdag, stond het tripje naar Verona, Venetië en Padua op het programma. De trip werd georganiseerd door ESN, dus alles werd voor ons geregeld. Met een groep van ongeveer 50 studenten vertrokken we die ochtend al vroeg richting Verona, waar we een rondleiding door de stad zouden krijgen. Ik ben anderhalf geleden ook al een keer in Verona geweest, dus toen ik hoorde dat die dag de carnavalsoptocht zou zijn, heb ik besloten om niet met de rondleiding mee te doen. De optocht was erg leuk om te zien en het was ook wel te vergelijken met Nederlandse carnaval. Na de optocht (en een erg lekker Italiaans ijsje) zijn we doorgereisd naar Padua, waar we het hele weekend zouden overnachten. Die avond zijn we met het grootste deel van de groep ergens gaan eten en gaan stappen in een club. Het eten viel tegen, maar de club was erg leuk! Op zaterdag vertrokken we na een korte nacht naar Venetië. Behalve een paar flauwval-incidenten (myself included) was het erg leuk! Venetië is een hele mooie stad en er is genoeg te bekijken. Eenmaal terug in Padua was het weer tijd voor het diner, het feest heb ik geskipped (flauwvallen + slecht eten = bedtijd). Op zondag kregen we een rondleiding door Padua zelf, wat een verrassend mooie stad bleek te zijn. Na de lunch zijn we weer richting Rome vertrokken en rond een uur of half 11 was ik weer op mijn eigen kamer. Ondanks wat tegenslagen (geld gestolen, flauwgevallen) was het een ontzettend leuk weekend, waar ik veel leuke mensen heb leren kennen.

Ook al was het weekend erg vermoeiend, op maandag stond het eerste college op de planning. In de eerste week kun je hier naar zoveel colleges gaan als je wil, zodat je kunt kijken wat leuk is en wat niet. De vakken die ik gekozen heb gaan voornamelijk over de Europese Unie en zijn dus ook een relevante toevoeging voor mijn opleiding (ja, ik doe hier meer dan alleen feesten ;) ). Op dinsdag had ik wederom college en ben ik 's avonds ben ik met een groep van 12 meiden ergens gaan eten. We zijn aperitivo gaan eten: dit is een soort tapas, alleen dan op z'n Italiaans. Je betaalt rond de €10 en krijgt dan een drankje (meestal een cocktail) en je kunt allerlei soorten hapjes krijgen bij het buffet. Denk aan verschillende soorten stukken pizza, pasta, salades, gefrituurde hapjes (nee Harrie, geen bitterballen) en verschillende soorten nagerechtjes. Erg lekker en erg gezellig! De rest van de week ben ik braaf naar mijn colleges gegaan, maar op donderdagavond was het natuurlijk tijd voor dé wedstrijd: AS Roma - Feyenoord! Van alle rellen heb ik gelukkig niets meegekregen en in het stadion was er ook niks aan het handje. We zaten tussen de Roma fans, dus toen Feyenoord de 1-1 maakte heb ik me verstandig ingehouden. Het was echt een geweldige avond, mede door de uitslag van de wedstrijd natuurlijk.

Op donderdagavond begon ook de Welcome Week, maar die eerste activiteit heb ik uiteraard laten schieten voor de wedstrijd. Op vrijdagavond was het introfeest in een club, what a night! Na wat drankspelletjes zijn we naar de club gegaan en om 06:00 lag ik pas in m'n bed. Daardoor heb ik me helaas verslapen voor de activiteit op zaterdag, maar dat heeft de activiteit op zondag helemaal goedgemaakt. Die dag zijn we naar Carnevalone Liberato di Poggio Mirteto geweest (carnaval duurt hier iets langer). De liters rode wijn zijn er bij iedereen doorheen gevlogen! Gisteravond stond de filmavond op het programma. We hebben La Grande Bellezza gekeken, een oscarwinnende Italiaanse film uit 2013. Vanavond gaan we dineren in het plaatsje Ariccia. Met lokale gerechten, een fles wijn per persoon en Italiaanse drankliedjes belooft het nu al een mooie avond te worden. Op woensdag is het eindfeest in een club, dus er staat nog heel wat op het programma deze week naast de gewone colleges.

Hopelijk hebben jullie nu een beetje een beeld bij leven, studeren en feesten in Rome. Tot nu toe bevalt het erg goed (het weer is ook niet verkeerd trouwens) en heb ik veel zin in wat nog komen gaat!

Liefs,

Anne

  • 24 Februari 2015 - 11:29

    Rosan:

    Leuk om te lezen! Gelukkig word ik via Whatsapp en FB reacties ook op de hoogte gehouden van jouw bezigheden en bovenal van jouw status :p Ik ben al een datum aan het prikken in mijn agenda, want ik houd ook heel erg van rode wijn.
    Enjoy !!!!!!! Dikke zoen X

  • 24 Februari 2015 - 12:07

    Daphne:

    Leukkkkk!!! Natuurlijk was ik allang op de hoogte van alles maargoed! Haha jij vermaakt je wel.. snel skypen!! En datum plannen voor weekendje Rome is ook gewenst :) xxxxxx

  • 24 Februari 2015 - 12:14

    Laukje:

    Lieve Anne, super leuk om je verhaal te lezen. Wat knap van je dat je al zo veel ondernomen hebt en je het zo leuk hebt. Klinkt allemaal heel goed en lekker. Behalve het flauw vallen en dat er geld van je is gestolen, hopelijk heb je daar de rest van je tijd daar geen last meer van. Heel veel plezier nog met de laatste dagen Welcome Week, geniet ervan! Liefs Laukje

  • 24 Februari 2015 - 13:20

    Maarten:

    Leuk om te leaze Anne! Succes!

  • 13 Maart 2015 - 11:10

    Peter :

    Cool, dat je bericht over wat je meemaakt in Rome.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Anne

Actief sinds 04 Feb. 2015
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 1970

Voorgaande reizen:

04 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: